Urolig søvn, skemad vs. nok mælk?

21. april 2020

Alder:
5 mdr.

Urolig søvn, skemad vs. nok mælk?

Hej Helen

Jeg er ny abonnent, men har fulgt med on/off siden min store datter på nu 5 år blev født🙂

Jeg er nu på barsel med datter nummer 2, G., som bliver 6 måneder om knap 2 uger. Hun er en glad, livlig og meget snakkesalig pige med mange forskellige lyde. Hun har fra starten sovet godt om dagen, men ofte meget uroligt om natten med mange opvågninger, som eskalerede omkring 3-4 måneders alderen.

Vi begyndte derfor ret tidligt med skemad, hvilket har hjulpet meget, nu sover hun fint de fleste nætter med en enkelt opvågning hvor hun får en flaske og sover videre. Hun kan dog stadig have en nat, hvor jeg vågner ved at hun ligger og pludrer og leger med sine tæer eller puttekanin i sengen. Hun er aldrig ked af det, når hun vågner på denne måde, og altså ikke sulten. Og så kan der godt gå 1-2 timer før hun vil sove igen. Andre gange pludrer hun sådan halvt i søvne, og så får hun lige en sut og falder til ro igen uden at vågne helt.

Jeg kan ikke umiddelbart se noget mønster i hvad der gør forskellen, bortset fra at hvis hun først har fået sin natflaske omkring eller efter midnat, så er det stensikkert, at hun har en dårlig nat med mange opvågninger. Derfor tager vi hende gerne op og giver flaske tidligere, hvis hun ikke selv vågner og beder om det.

Vi har prøvet at følge dine generelle råd til en dagsplan i håbet om, at hendes søvnmønster kunne blive mere stabilt. Dog skal det nævnes, at vi alle 4 er A-mennesker, så vores rytme er lidt forskudt. Den ser for G. nogenlunde sådan ud, når hun har en god nat:

Ml 3.00-4.00 ...

Annonce

... vågner og får flaske, sover videre
5.30-6 vågner og er klar til at at stå op
ca 7.00 grød og vand af kop
8-8.30 sover formiddagslur ca. 1,5 time
9:30-10 får flaske
11-11.30 frokost, grød med grøntsagsmos og vand af kop
Ca. Kl 13 sover ca 1,5-2 timer, men skal have hjælp til at sove videre efter i hvert fald første søvnfase
14.30-15 får flaske og herefter frugtmos og frugt i hånden eller i babyfeeder, vand af kop
17-18 aftensmad, grøntsagsmos evt blandet med grød, vand af kop, herefter bad
Ca kl 18.45 flaske og sover
22-23 får flaske og sover videre

Jeg blander altid MME i grød og mos, og da hun er lidt kræsen introducerer jeg al ny mad blandet i den grød, hun bedst kan lide. Jeg har prøvet at give hende flaske lige inden lurene om dagen, men så spiser hun næsten ingenting. Hvis jeg venter til efter luren, spiser hun mere uden at sætte mængden af grød/mos væsentligt ned. De to flasker hun får i løbet af aften/nat er hver på ml 150-210 ml, i løbet af dagtimerne spiser hun ml 60-110 ml pr flaske, og får 40-60 ml med grød/mos.

Er det en ok prioritering ift at hun får nok mælk? Er der andet jeg kan prøve for at bringe uroen mere ned, eller er det bare noget vi skal leve med for nu?

Som bonusinfo kan jeg nævne, at hun har børneeksem, som kan klø, og det kan måske også være grund til, at hun nogle gange sove uroligt, men hun virker ikke synderligt påvirket af det. Hun får creme på kroppen en gang om dagen efter aftenbad, 2-3 gange i ansigt, på ankler og håndled, hvor eksemen er værst.

Tak for en skøn brevkasse!

Mange hilsner
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.